
Backup – co kryje się pod tym pojęciem?
Poprzez „backup”, mamy na myśli dodatkową, zapasową kopię danych, która jest przechowywana w zdalnej lokalizacji takiej jak: chmura, zewnętrzny dysk twardy, drugi dysk komputera, osobny serwer, czy pendrive. Zaleca się, aby były to dwa miejsca, na oddzielnych nośnikach.
Dublowane dane odnoszą się do plików i baz, z jakich składa się nasza strona internetowa. Backup powinien być wykonywany w pierwszej kolejności dla wszystkich, istotnych dokumentów firmowych, niezbędnych w codziennej pracy. Kopię zapasową warto tworzyć również dla poczty, raportów, analiz oraz wszelkich pozostałych danych, których przepadek może doprowadzić do zaburzenia płynności w wykonywanych obowiązkach, lub co gorsza – strat finansowych Twojej firmy bądź utraty wizerunku marki.
Pamiętaj, że backup to nie to samo co archiwizacja danych, czy mirroring (RAID1). Drugie pojęcie oznacza bieżące kopiowanie, z kolei backup odnosi się do wykonywania kopii stanu systemu w jednym, określonym momencie.
Kiedy możemy utracić swoje dane?
Niestety wielu z nas nie zastanawia się nad bezpieczeństwem swoich danych, do momentu, w którym stan ten faktycznie nie zostanie naruszony. Co więcej, niektórzy wciąż praktykują trzymanie wszystkich kluczowych informacji tylko na jednym nośniku! W czasach, w których większość dokumentów przedsiębiorstw ma formę elektroniczną, brak tworzenia kopii zapasowej może przysporzyć firmie sporych problemów.
W jaki sposób możesz utracić swoje dane? Musisz być świadomy, że obecnie dochodzi do tego nie tylko na skutek awarii sprzętu, ale także działalności człowieka. Utrata danych jest możliwa w przypadku:
- Usterki mechanicznej (np. uszkodzenie dysku)
- Ataku hakerskiego
- Przepięcia
- Błędów oprogramowania
- Utraty telefonu (również w wyniku kradzieży)
- Chwili nieuwagi lub roztargnienia
Sytuacje, w których dochodzi do utraty danych, nie są wcale rzadkością. Właśnie dlatego każdy powinien zadbać o bezpieczeństwo swoich dokumentów, ponieważ najczęściej wystarczy tylko chwila, aby stracić je bezpowrotnie. Pamiętając o regularnym backupie, możemy być natomiast pewni, że łatwo odzyskamy do nich dostęp.
Dlaczego robienie backupu jest konieczne?
Według analiz przeprowadzonych przez Kroll Ontrack, aż 54% badanych przyznało, że nie wykonuje backupu ze względu na brak czasu. Statystyki z 2018 roku pokazują natomiast, że 60% przedsiębiorstw, które utraciły swoje dane, upadło w ciągu 6 miesięcy.
Dlaczego w takim razie powinieneś znaleźć czas, aby wykonać kopię zapasową swoich plików? Główne zalety regularnego backupu to przede wszystkim:
- Zwiększenie bezpieczeństwa samych danych, a także ochrony do ich dostępu oraz sposobu zarządzania.
- Stały dostęp do najważniejszych informacji, pozwalający uniknąć przestoju w wykonywanych obowiązkach. Mimo awarii będziesz mógł zatem płynnie przystąpić do pracy.
- Zapobieganie i ograniczanie ryzyka strat finansowych przez firmę, która na skutek wspomnianych powyżej zdarzeń utraciła kluczowe dla swojego przedsiębiorstwa dane.
- Ułatwienie migracji danych z uszkodzonego telefonu na nowy model.
Pamiętaj, że kopię zapasową znacznie łatwiej przeprowadza się ze sprawnego urządzenia. Uszkodzenia, takie jak zbity dotyk w telefonie uniemożliwiają zaakceptowanie połączenia USB z komputerem, przez co wykonanie backupu staje się nierealne.